Megjelentek a 2013-as KGFB díjak
Két országos napilapban megjelentek a 2013. január 1-től érvényes kötelező biztosítás tarifák, immár utoljára, hiszen januártól az interneten kell a díjakat megjelentetni. Az autósok döntő többségének még január 1. a fordulónapja, így a november még mindig jelentős időszak a biztosító váltásban
A biztosítók jelentős csökkentésre már nem képesek, de még így is 5% körüli esést vár a szakma. Mivel a díjesés forintban kifejezve nem jelentős, csökkenő átkötés várható a kötelező biztosítás kalkulátorokkal. A díj továbbra is szempont marad, de az autósok figyelme átterelődött a plusz szolgáltatásokra és a kiegészítő biztosításokra.
A KGFB díjak a válság óta jelentős esést szenvedtek el. A jelenlegi díjbevétel a tíz évvel korábbi szinten van, ami 40%-os esést jelent reálértéken számolva. A díjcsökkentés alapja a kárhányad jelentős javulása volt. A szomszédos országokhoz képest nálunk a legalacsonyabb a kötelező átlagdíj, amit tavaly a kormány 30%-os baleseti adóval súlytott. Aki tavaly alaposan körbenézett, az az adó mértékét megtakaríthatta kötelező biztosítás kalkulátorral.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás piac díjbevétele egy év alatt a csaknem 100 milliárdról 85 milliárdra csökkent. A biztosítók véleménye szerint ez az átlagdíj nem tartható sokáig, de a helyzetnek ellentmond, hogy a kárkifizetés is hasonló, ha nem nagyobb mértékben csökkent. A kárhányad javulása mögött a jelentősen visszaeső autó használat áll, mivel az autósok fenntartási költségei jelentősen megemelkedtek, illetve a fokozott rendőrségi ellenőrzések a két kiemelt baleseti tényezőkben, az ittas vezetésben és a gyorshajtásban.
A kötelező biztosítás területe ennek ellenére nyereséges volt és az is marad egyelőre. A növekedés viszont a válsággal lelassult, majd stagnálásba fordult. A gépjármű állomány kicserélődése jelentősen visszaesett, ami a gépjárműpark elöregedését jelenti. A szektor bevételeit a kiegészítőkkel lehet növelni, így a szolgáltatások és a kiegészítő biztosítások területén túl megjelent az aktív kárrendezés is, mint lehetőség.
A várhatóan jelentősen csökkenő biztosító váltások száma nem fogják befolyásolni a biztosítók erőviszonyát, hiszen jelentős díjcsökkentést már egy biztosító sem tud végrehajtani. A korábbi KGFB árazási problémákat a szektor liberalizációjával megoldották, hiszen míg a korábbi években a rosszul belőtt díjakkal egy-egy biztosító jelentős veszteségeket ért el, addig ezen hibák javítására van lehetőség.
Az új szabályozásban a biztosítóknak korlátlan lehetőségük van a díjak változtatására, amit 60 nappal korábban meg kell hirdetniük. A kártörténeti rendszer további fejlesztésére is szükség van, hiszen a közös kártörténeti adatbázis nem működött megfelelően. Jelenleg egy egyedi azonosító számot kap minden autós, amivel a beazonosíthatóságot könnyítenék meg.
Vissza