Állami autóval történt baleset során ki fog fizetni?
Az állami tulajdonban lévő autókra nem kell kötelező biztosítást fizetni. Igen ám!, - de akkor ki fog fizetni, ha egy ilyen autóval történik a karambol?
Január 1-től a miniszterek úgy is dönthetnek, hogy ezekre a gépjárművekre nem fizetnek kötelező biztosítást. Ezt az elképzelést a Fideszes Ágh Péter nyújtotta be az Országgyűlésnek, melynek indoklása az, hogy így is spórolni tudnak majd. Elég sokat is, mert pont az országgyűlés által meghozott baleseti adó törvénye alól is mentesülnek. Viszont aki rosszul jár, azok a károsultak, mert nem tudni, hogy ki fizeti mejd meg a kárukat, ha egy ilyen állami autó okoz nekik kárt.
Azt viszont jól tudjuk, hogy az ilyen állami autók, mint a rendőrségi, tűzoltói, váltott sofőrrel közlekedő nagy teljesítményű főnöki járművek igen sokszor okoznak balesetet, az agresszív vezetésükkel.
A KGFB alóli felmentést Hende Csaba honvédelmi miniszter kezdeményezte, mert a honvédségi járművek csak időszakonként közlekednek. A kötelező biztosítás számukra kedvezőtlen, mert az előző évben összesen 166 millió Ft-nyi KGFB-t fizettek ki 6144 darab járműre. Viszont csak 28 millió Ft-nyi kárt okoztak az év során. A honvégelmi tárca fogja megszabni január 1-től, hogy a kárrendezés miként fog zajlani.
Több biztosítási szakember úgy véli, hogy a honvédelmi tárca egyedi szabású kötelező biztosítást is kérhetett volna, sőt kezdeményezni lehetett volna az alkalmanként közlekedő honvédségi járműveket a KGFB mentesítése alól arra az időre. Erre egész Európában akad példa.
A magyar állami járműpark összesen 30-40 ezer autóból áll és ezen autók mintegy 2000 alkalommal okoznak kárt. Az állami autók által okozott kárt egy évben mintegy félmilliárd Ft-ba kerülnek. Az idei kampányban átlagosan 15 ezer Ft-ba kerül egy kötelező biztosítás, tehát az államnak ennek a többszörösét kell fizetni. A káreseményként kiszabott maximum a sérülésnél 1,6 millió Ft, így a biztosítók viszontbiztosítást is kötnek.
Viszont a törvénymódosítással, mely megszabja, hogy az illetékes miniszter, aki mentesül a kötelező biztosítás alól, gondoskodnia kell személyesen a kárrendezésről. Tehát az állami autók felmentése a kötelező alól, akár öngól is lehet. Az is előfordulhat, hogy a tárcák közös kárrendezési alapot hoznak létre, de az évvégéhez már igen kevés az idő.
Viszont nagyon sokan úgy vélik, hogy Járai Zsigmond Cig Pannónia Biztosítóját hozhatják így nagyon jó helyzetbe. A Cig bejelentette, hogy ő csak alacsony kockázatú flottákra szeretné kötelező biztosítását kiterjeszteni. Nagyon jó üzlet lenne a nulláról induló biztosítónak az állami autók megszerzése.
Azt viszont sokan nem tudják, hogy mi lesz azokkal az állami autókkal, melyeket közbeszerzéssel vásároltak és évekkel előre megkötötték rá a kötelező biztosítást. Ilyen például a mentők, melyeket a Generalival kötöttek vagy a rendőrség, mely az Allianz Biztosítóval szerződött így le. Viszont ezeket érdekmúlással fel lehet mondani, ha főnökeik így rendelkeznek. Így viszont a jogbizonytalanság tovább gördül.
Vissza