Lesz verseny a vagyonbiztosítások körül novemberben?
A kormány az egyik kezével adott, a másikkal elvett. A szektoriális különadókat kivezette, de bejött a vagyonbiztosításokat súlytó biztosítási adó. A CASCO-t 15%-al terhelik, míg a KGFB-nél megmaradt a baleseti adó 30%-al. A kötelező biztosítás kötések esetén az ügyfelek nem igazán érezték meg a terhet, de a CASCO kényesebb terület.
A bevezetésre kerülő adók esetében, a kötelezőre kirótt 30%-ot kevésbé érezték meg az autósok, mint a CASCO-ra kivetett 15%-ot. A KGFB átlagdíja 17 ezer volt a kampányban tavaly, míg a CASCO-é 60 ezer. A KGFB-t kötelező megkötni, míg a CASCO-t nem. A válság kirobbanása óta az új autó eladás a válság előtti szint 20%-ra esett vissza, a CASCO vele együtt hullott vissza.
A hazai autósok véleménye szerint a CASCO drága és felesleges, így rendkívül nehéz lenne az ügyfelekre hárítani a CASCO 15%-os adóját. Viszont aki nem teszi, az az üzletágát terheli meg jelentős mértékben, míg aki átterhelné, annak ügyfél elvándorlással kell szembe néznie.
A biztosítók két évvel ezelőtt sikeres üzleti modellt vezettek be. A kötelező biztosítás kalkulátorban elérhető lett a KGFB díjszámításhoz bekért adatok alapján az adott biztosító CASCO díja is, együttkötésre kínálva azt. Le egyszerűsödött ezzel a CASCO értékesítése a novemberi kampányban, viszont érdemes előtte alaposan megnézni, mit is kapunk azért a CASCO-ért cserébe.
A biztosítók idén is jelentős KGFB díjkedvezményt fognak kínálni, ha CASCO-val is rendelkezünk. A tavalyi éveben 5-25%-os kedvezményeket kaptak az autósok, a biztosítók többségétől. Ráadásul az új adó bevezetése, a kedvezmények rendszere arra csábítja az autósok többségét, hogy új CASCO-t nézzen magának. Általában elmondható, hogy egy három éves szerződésből 20-50%-al olcsóbban is találunk díjakat, így nem érdektelen a kötelező biztosítás kalkulátorral körbe nézni a piacon.
Az új szabályozás nem hagyta érintetlenül a két évvel ezelőtt bevezetett közös kártörténeti nyílvántartást sem. A biztosítók rendre nem találják az ügyfelek adatait a rendszerben, ennek következtében a biztosító levelezésre kényszerül az ügyfelével és a kötelező biztosítás díját A0 kategóriában kell beszednie, az ügy tisztázásáig. Ennek kiküszöbölése érdekében egyedi azonosító számokat vezetnek be, a pontosabb adatkeresés érdekében.
A legfontosabb változás jauártól, hogy a biztosítók a kötelező biztosítás díjaikat nem a nyomtatott sajtóban, hanem a PSZÁF és a MABISZ oldalain kell, hogy meghírdessék. Azon túl lehetőség nyílt arra, hogy a díjakon év közben is módosítsanak, amennyiben hatvan nappal előtte a felügyelet honlapján meghírdetik azokat. A már megkötött szerződésekre ez nem lehet kihatással, azok a megkötéstől számított egy évig élnek.
Ezzel a felügyelet több legyet ütött egy csapásra:
- megindul a harc az évközi váltókért is, akik eddig magasabb átlagdíjon szerződtek, mint a kampányidőszakban váltó autósok:
Az évközben váltó autósok lényegesen kevesebben váltottak biztosítót és magasabb díjon tették, mint a novemberi kampány idején teszik, mivel a biztosítók a kapányban tett extra díjkedvezményeket az évközi váltókon hozzák be. Míg a novemberi kampányban a díj a mérvadó, az évközi váltók körében a biztosító megbízhatósága az első számú szempont, illetve a kínált szolgáltatások és kiegészítő biztosítások kínálata. A váltások visszaesése pedig a határidőkből történő kicsúszás, vagy azok teljes elfelejtése. A meglévő KGFB felmondására 30 nap áll rendelkezésre, mégpedig a fordulónapot megelőző 60. naptól, egészen az azt megelőző 30. napig kell a felmondásunkat a biztosítónk felé eljuttatni. Általában aki felmondását rendezi, azonnal újraköti az új kötelezőjét is, de a kötelező biztosítás kalkulátor adatai szerint, mindig van 10-15%, aki csak a felmondást követően szerződik. Erre a fordulónapig van lehetősége az autósnak, azt követően fedezetlenségi díjat kell fizetni, minden fedezet nélküli napra, amelyre a baleseti adót is ráterhelik.
- megszűnik az a hátrányos eljárás, amely lehetővé teszi az előre szerződést:
A felügyelet többszöri felszólításának ellenére, a biztosítók teret engedtek annak az eljárásnak, hogy az autósok akár hat-nyolc hónappal a fordulónap előtt szerződést kössenek, néhány % kedvezmény fejébe. Ez komoly kockázattal járt az ügyfélnek, mivel amennyiben az adataiban olyan változás állt be, amely módosítj a atarifa számítást, abban az esetben a biztosító érvényesítette a szerződésének a díjában a módosításokat, de az ügyfél nem menekülhetett a szerződésből. Így egy olyan szerződésben volt kénytelen egy évig maradni, ami nem biztos, hogy előnyös maradt a számára. Például nem biztos, hogy a választott biztosító adta a legjobb díjat abban az esetben, ha a szerződő a szerződéskötést követő hat hónapban egy-két kárt okozott, vagy ha egy kis településből a fővárosba költözött az illető.
- kikerült egy komoly rendszerkockázat a kötelező biztosítás köréből:
A biztosítók korábban évente egyszer hírdettek kötelező biztosítás díjat. Amennyiben valaki elszámolt egy díjkategóriát, a mértékétől függően akár egy nagy biztosító is két vállra fekszik, hiszen egy extrém alacsony díjért mindenki hozzá szerződik és minden egyes szerződés komoly veszteséget okoz, hiszen a kárhányad jelentősen megnő az adott kategóriában. Így most az adott hibákat van mód kiküszöbölni, a biztosítók pedig a piaci szerepüket tudják befolyásolni.
Vissza