Kire hárítják a biztosítási adót a biztosítók?


A biztosítási adó januártól lép életbe és az életbiztosításokon kívül minden szegmenst érint majd, különösen a vagyonadókat. A biztosítók eljárása egyénileg és termékenként is eltér majd egymástól, úgyhogy az ügyfeleknek érdemes lesz ellenőrizni a biztosításaikat.

Egyöntetű vélemény, hogy a biztosítási adó tovább fogja csökkenteni a biztosítók eredményét. Eddig a biztosítások többé kevésbé adómentesek voltak, de már a tavalyi évben bevezették a KGFB területén a baleseti adót, 30%-os rátával, de említhetnénk a szintén díj alapú tűzvédelmi hozzájárulást is.

Az új adó három korábbi adót vált ki egyszerre. A korábban említett tűzvédelmi hozzájárulást, a baleseti adót és a biztosítók különadóját. A kötelező biztosítás 30%-os adójának mértéke nem, csak neve változik, illetve a beszedésmódjáról még egyeztetnek a felek. A CASCO 15%, a lakásbiztosítás és utasbiztosítások 10-10%-os adóval lesznek terhelve.

A kormány a korábbi 70 milliárd helyett 52 milliárdot vár az új szabályozástól, de a kormányzati kommunikáció ellenére lényeges kérdés lesz, kinek kell megfizetnie az új adót. Döntő jelentőségű lesz, hogy a kormánnyal milyen beszedési módban állapodnak meg a piaci szereplők. Amikor az adó nem része a biztosítás díjának, mint például a baleseti adónál, azt egy az egyben átterhelik a lakosságra. Amennyiben a biztosítóknak a forgalmuk alapján kell adót fizetni, akkor több kevesebb eséllyel az ügyfél jár jobban, mert nagyobb részben át fogják vállalni az adóterhet a biztosítók.

A jelenlegi verzióban az adó alanya a biztosító, így ez valamelyest előnyösebb az ügyfeleknek, mivel a versenyhelyzet miatt több biztosító dönthet úgy, hogy nagyobb részben, vagy teljesen átvállalja az adót. Itt még további kérdéseket is felvet, hogy miként járnak el a biztosítók abban az esetben, ha már meglévő, vagy új szerződésről van szó.

A törvény egyértelműen rendelkezik, amely alapján az új szerződések esetében a biztosítóra van bízva, hogy emeli-e a díjat, viszont a már meglévő szerződések esetében erre nincs lehetősége. A piaci viszonyok döntik majd el, hogy a biztosítók mely termékeknél élnek az évfordulóra történő felmondás lehetőségével.

A biztosítók körülbelül 30 milliárdot tudnak kitermelni évente, a várt biztosítási adó viszont 52 milliárd, amely különbséget vagy lenyelik a biztosítók, vagy átterhelik az ügyfélre. A biztosítók elfogadhatónak tartanák, ha a várt adó felét kellene nekik fizetni, a többit az ügyfélre terhelnék. Ez körülbelül azt jelenti, hogy a kötelező biztosítás 30%-os adóját fizetnék az ügyfelek továbbra is, a többit a biztosítók vállalnák át.

Vissza